Lela

Alla inlägg under april 2011

Av Angelica - 15 april 2011 13:10

Det är fortfarande problem med maten, jag som varit så glad och stolt över killen för att han alltid ätit så duktigt och framförallt kladdfritt. Jag har fått igen det med råge nu... Trodde det var tänder som satte käppar i hjulet, att han inte ville ha mat för att det var för starkt/gjord ont att tugga. En sked in i munnen följs av en liten kladdig hand som plockar ut all mat från munnen igen och kladdar runt med det. Gröt och välling har fungerat alldeles utmärkt, då äter han som vanligt så det har han fått leva på nu i ett par dagar. När det var så här sist så var det tänder som ställde till det, höll på i 3-4 dagar och sen kom framtänderna i överkäken fram. Nu kan jag inte se att det är några tänder på G, inga vita bulor i käken. Men han gnor, tuggar och gnider i munnen så fort han kommer åt, framförallt när det ska ätas. Och dreglar i kopiösa mängder!!! Får inte lov att borsta tänder i överkäken på honom, han slänger bort huvudet och blir ledsen. 

Idag till lunch tänkte jag att jag skulle göra ett nytt försök med vanlig mat, mosade den så det inte fanns några bitar kvar utan var helt slät. De första 5-6 skedarna gick alldeles utmärkt med sen var det kladd och gojs igen, och tårar!! I ett halvdesperat försök till att få i honom resten av portionen så fick han hjälpa till och äta, hålla i skeden och stoppa händerna i skålen. Helt plötsligt gapar han stort och äter med god aptit! Inte ett spår av att det skulle vara obehagligt... Däremot var det mat precis överallt när vi var klara, dusch får det bli för honom ikväll innan läggdags. 

Men frågan är då, är det verkligen några eventuella tänder på G men att han "glömde bort" det när han var upptagen med att kladda eller handlar det om att han helt enkelt vill äta själv from nu? Jag är inte så säker på att jag vill att han ska äta själv ännu;) Inte innan jag hunnit fixa ett helkaklat rum med tillhörande högtryckstvätt iallafall, börja mata i duschen, naken? (William då, jag kan äta utan kladda). 

Konfunderad och aningens illrådig.


/Lela

Av Angelica - 11 april 2011 22:25

Min nacke har slagit knut på sig själv, inte att rekommendera, alls, någonstans, till någon!

Skulle stanna bilen på en parkering för att ge nappen till William som var lite grinig, efter att ha gjort detta så sätter jag mig i förarsätet igen och känner hur det drar i nacken. När jag kört en liten stund kan jag inte längre vrida på huvudet vilket är mindre bra när man kör bil...

Lovisa har varit snäll och försökt massera loss knutan/draget, smörjt tigerbalsam och suttit två omgångar med värmedyna utan nämnvärt resultat. Är lite rädd för att gå och sova, rädd för att jag inte kan röra nacken alls imorgon. Som det är nu kan jag lugnt och försiktigt flytta huvudet från sida till sida om än ganska begränsat, alla former av hastiga rörelser är uteslutet. Skönt är det inte!!


Jag vann den tredje och sista auktionen på Tradera=) Så nu är leksakerna betalda och jag hoppas på snar leverans. Den sista auktionen innehöll en telefon från Fischer-Price, klassisk med hjul, knappar och lur. Tror den har funnits mer eller mindre i alla tider;)


Om nacken smärtar så har jag fått smekning till mitt ego idag. Tomas kom hem med en present till mig som han tyckte jag förtjänade, en röd presentpåse innehållande ett presentkort hos frisören=)! Så nu ska jag i det snaraste bestämma vad jag ska göra med utväxten ovanför pannan som även kallas för hår och sedan beställa en tid. Tips/råd/exempel på vad jag kan göra för spännande mottages tacksamt då jag på frisyrfronten alltid lider av fantasibrist. 

Bjuder på lite bilder på mina frisyrer genom de sista åren, ser ungefär likadan ut hela tiden, så gärna lite mer fantasifullt. Dock krav på lättskött, har varken tid eller lust att stå flera minuter för att fixa håret varje dag!!


         


/Lela

Av Angelica - 10 april 2011 22:05


  Tänk vad kul man kan ha med en halvuppblåst mjuk badboll=)


 


/Lela

Av Angelica - 9 april 2011 20:47

Tanken för dagen var att fortsätta vårt arbete i trädgården, tillsammans i det vackra vädret. De planerna grusade drastiskt igår när jag blev liggande på hallgolvet halvvägs ut från toaletten utan att kunna ta mig därifrån. Bara en stund senare blev Tomas också tvungen att ytterst hastigt besöka toaletten, han blev dock inte liggandes på golvet. Så så mycket för den härliga lördagen!!

Nu är vi pigga och krya bägge två så frågan är om det var någon form av matförgiftning snarare än mag-/kräksjuka.

William har inte visat någon som helst tendens till att vara dålig, lika glad och sprudlande som vanligt.

Dagen har varit i det absolut lugnaste slaget, inte gjort något i onödan då vi varit ganska trötta och slitna efter natten. På eftermiddagen kom snällaste Lovisa förbi, hämtade upp sonen och gav sig ut på en långpromenad med honom så vi fick vila lite för oss själva. Guld värt och så tacksamma!! Tack snälla Lovisa!!

De hade gått Rödeby runt, tittat och luktat på vitsippor (som tydligen inte luktade gott) och gungat.


Jag har gett mig in i något som kan visa sig bli en farlig drog, Tradera. Har in i det längsta försökt hålla mig därifrån med rädsla för att jag kommer vilja bjuda hem allt som skulle kunna vara bra att ha. Men insåg nu när det var dags att uppdatera leksaksförrådet så är Tradera en bra utgångspunkt. Har än så länge vunnit två auktioner, väntar in en tredje som jag leder och avslutas imorgon. Det jag lyckats bjuda hem än så länge är:


 9 kronor


79 kronor


Det är lagom priser, det ena lite dyrare och den andra lite billigare;) Så nu hoppas vi som sagt bara på den tredje också så kommer det lite nya leksaker i slutet på nästa vecka.


Imorgon blir det till att spendera dagen i trädgården, vädret ska ju bli minst lika bra imorgon. Hoppas på att vi kan komma en bra bit på vägen till att bli färdiga inför säsongen så jag slipper tjata hål i huvudet på folk i min närhet med vad det är kvar att göra.


Kajsa, sov så gott!


/Lela 

Av Angelica - 5 april 2011 20:10

Tror att William är defekt, dessvärre har nog garantitiden gått ut...

Han saknar MUTE-knapp upptäckte jag idag. Lite sent kan ju tyckas, upptäcka det efter så lång tid som 8 månader och ja jag kan nog hålla med. Nu är det inte de vanliga ljudet jag vill kunna muta på honom. Visst är det jobbigt när han gnäller och skriker men det kan jag ta, det är ju så alla barn är mer eller mindre. Det ingår lixom i modellen oavsett tillverkare...


Vad jag däremot inte kan stå ut med är att han gnisslar tänder!! Hur nu f*n det kan gå till när man har 4 tänder varav 2 bara är några millimeter stora!! Uppenbarligen så går det, till mina stackars nerver/örons förtret. Det är fullkomligt vedervärdigt att lyssna på... Började med detta idag och har demonstrerat sin nyvunna kunskap ett flertal gånger, fler gånger än vad mina öron klarar av.


Försöker säga till honom att låta bli men han är en väldigt dålig lyssnare, eller så skiter han helt enkelt bara i mig. Tycker dock att han är lite för liten för att strunta i sin mamma, det kan väl vänta ett par år iallafall?


/Lela

Av Angelica - 5 april 2011 10:21

Jag undrar om det blir någon värme ute idag så det går att fortsätta jobbet i trädgården? För min egna del är det ingen fara, jag jobbar mig varm men jag tänker på killen som måste vara med mig ute. Blir kallt för honom att sitta i vagnen och bara titta... 

Var ute i 6 timmar igår igen, med pauser för matintag. Börjar se ett slut i allt slit nu, härlig känsla=) Alla grenar är flisade, tomten räffsad, de stockarna som blev kvar är körda till tippen och större delen av plattsättningen är rensad från mossa.


Jag måtte varit dummare än tåget förr om åren!! Första året vi bodde här satt jag och rensade skarvarna med en skruvmejsel?! Behöver jag säga att det tog tid? Tror det tog runt 2 hela dagar att få det färdigt. I år köpte vi oss ett redskap som är gjort för just detta ändamål och oj så mycket fortare det gick! Större delen av plattsättningen fixade jag på 2-3 timmar igår, vilken skillnad! Nu är det inte mycket kvar. 

Tanken för dagen var att ta det sista där och sen rensa odlingslådorna, se om jordgubbarna överlevde vintern och kan ta sig i år igen. Men vi väntar som sagt in lite värme ute, får se om den kommer eller inte. 


Så nu blir det lite lek inne i värmen istället, tror killen uppskattar det. Han har förvisso verkat ha ganska roligt utomhus dessa 2 dagarna, framförallt igår när han fick sitta på en filt på gräsmattan tillsammans med lite leksaker. Han såg så nöjd ut=)


/Lela

Av Angelica - 3 april 2011 21:39

Haft en heldag i trädgården, fått mycket gjort men är väldigt mycket kvar ändå. 

Vi fick 5 stycken träd fällda i mitten på veckan, killen som fällde dem tog med sig stammarna men lämnade grenarna. Alltså en hel del jobb för oss att på något sätt gära oss av med dessa, det vi har ägnat dagen åt idag. 

5 timmar med gren-/kvistmal gav detta resultat...



En hel del flis!! Då är inte riktigt allt flisat, man kan se resterande hög i bakgrunden. Men det är en ytterst liten hög jämfört med den högen vi började med. Hade tänkt jobba undan den högen imorn, jag och William.

Fliset ska användas till att täcka marken runt återstående träd och häcken. Det är så skönt att ha blivit av med träden, både stående, levande och fällda, döda. Tänk bara på vilket jobb vi slipper till hösten med alla förbannade löv som måste krattas upp!!  


Hela familjen har varit med i trädgården idag, många timmar ute vilket jag hoppas resulterar i att killen sover gott och länge inatt. (Natten inatt har inte varit sådan)

Han satt snällt i sin vagn och tittade nyfiket på vad mamma och pappa sysslade med. Ett par små tupplurar hann han med. 



Det ser väldigt mysigt ut nerbäddad i vagnen=)


Nu är det tunga grovjobbet gjort i trädgården, massa jobb kvar dock. Stenläggningen ska rengöras, odlingslådorna rensas, grävas upp runt träden, läggas flis runt träden/häcken, planteras blommor i krukor o.s.v Listan kan göras längre men just nu orkar jag inte tänka längre än så.


/Lela 

Av Angelica - 1 april 2011 23:17

Bloggade om att William hemskt gärna ville ha en sån här fin lära-gå-vagn för ett tag sedan.


Därefter började min jakt på en sådan vagn, det är klart att killen ska ha det han önskar;) Till min besvikelse så visade det sig att den knappt säljs längre då den inte sålda så bra (enligt den lokala leksaksbutiken). Den var av lite mer "lux"-modell och folk var tydligen inte beredda att betala lite mer för den än de vanliga lära-gå-vagnarna. Inte heller kunde jag hitta den på begagnatmarknaden på nätet.

Men så tog jag kontakt med säljaren i leksaksbutiken igen och till min stora glädje och förvåning så visade det sig att han hade precis en sådan här privat som han barn hade växt ur, och han kunde tänka sig att sälja den!!!=)

Så nu står den här hemma hos oss istället, limegrön och fin. Bra skick var den i så jag har absolut inget att klaga på utan är helt enkelt bara j*kligt nöjd med mitt otippade fynd=)

Killen har givetvis premiärkört den, om än lite vingligt. Dröjer nog ett tag innan han kan använda den till fullo men det är kul att stoppa leksaker i lådan;) Och med en skyddande mamma/pappa bakom ryggen kan man gå huset runt med den (så länge man får hjälp med att svänga). 


/Lela

Senaste inläggen

Kategorier

Nagelbloggar

Bloggar

Sök i bloggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards