Lela

Alla inlägg under september 2010

Av Angelica - 30 september 2010 16:06

Yeay=) 

  

Påslakanet är färdigt och det var tom lagom till täcket, jag har mätt och sytt rätt=)

Blev ganska bra för att vara gjort av en nybörjare men ska kanske inte synas i sömarna;)

Nu saknas bara mer tyg så det kan bli ett matchande örngott oxå!!

Av Angelica - 30 september 2010 14:34

Nu är vi hemkommna från Williams besiktning. Han fick blankt papper så när som på att vi ska tvinga honom att sova mer på sin vänstersida av huvudet. Han drog för mycket till höger tyckte barnläkaren. 


Jag däremot fick inte ett blankt papper utan kommer att kallas tillbaka på efterkontroll och vidare utredning...


Det det handlar om är amning, jag vill amma och gör det oxå (på heltid) men från 4-tiden på eftermiddagen och fram till 22 på kvällen så gör jag inte mycket annat än att sitta i soffan och amma honom. Han äter o äter o äter men blir inte helt nöjd.  Ibland blir han så arg vid bröstet så han bara skriker trots att tutten ligger precis framför näsan på honom. På nätterna och mitt på dagarna är det aldrig något problem.

Det finns mjölk men den verkar inte vara tillräckligt kraftig och närande på kvällarna. Det är ganska frustrerande att inte kunna tillgodose hans behov så jag tog upp det nu på läkarbesöket.

De frågar hur länge detta pågått, typ sen han föddes men eskalerat de senaste 4 veckorna svarar jag sanningsenligt. 

Barnläkaren drog då upp min tröja och klämde ganska bryskt på brösten och konstaterad att det finns mat i dem... Ja det vet jag, är ju det jag säger men uppenbarligen räcker det inte riktigt till. 


Fick då frågan hur han sover om nätterna, bra svarar jag för det gör han ju. Han sover oförskämt bra.

Då har du ditt problem där fick jag till svar... 

Jaha? Så då var det inte bra att ha en sovandes bebis eller? Ja jo det är ju självklart bra men tydligen så är det så att de som ammar mycket även på nätterna producerar mer och kraftigare mjölk dygnet runt för det är under natten som de flesta "amningshormoner" finns. Detta gör att ammar man på natten så stimuleras dessa hormoner och ger kraftigare och mer näringsrik mjölk. 


Så nu ska jag som har en väl sovande bebis ändå ställa klockan, gå upp mitt i natten för att sätta mig och pumpa!! Alltså inte väcka William (de tyckte det var onödigt att väcka honom och störa hans sömnrytm eftersom han sover så bra) och amma utan pumpa där i min absoluta ensamhet mitt i natten.   

Vet inte om jag är speciellt förtjust i det förslaget om jag ska var helt ärlig. Tycker faktiskt om att få sova på nätterna när jag nu har den möjligheten. 


Ska även hålla honom utan mat i 2 timmar på eftermiddagen, gå till BVC, väga honom för att sedan amma och väga igen efteråt. Viktökningen ska bekräfta om han får i sig det han behöver eller inte. Förmodligen redan imorgon, hon skulle ringa mig imorn om hon hade tid att ta emot mig.


Känner mig lite nertryckt i skorna efter detta besök måste jag säga...

Självklart vill jag göra det som krävs för att William ska bli mätt, glad och växa som han ska, det är ju prio 1, men det känns som att det blev mitt fel för någonting som jag faktiskt inte kan påverka speciellt mycket. Jag kan inte skälla ut min kropp och be den fungera annorlunda. Eller?  


Å andra sidan vet jag inte vilket svar jag hade förväntat mig men jag hade kanske inte räknat med att det skulle bli sån avancerad grej av det. 

Min tanke hade kanske mer lutat åt att kunna ge honom mjölkersättning som komplement, antingen på eftermiddagen eller kvällen, för att kunna amma mer effektivt resterande måltider. 

De pratade lite om ersättning men menade på att detta är ett bättre alternativ om det fungerar. Visst den är mer naturlig men defintivt bökigare. 


Här någonstans kommer det dåliga samvetet in och stökar runt i huvudet... Får man vara bekväm när det handlar om sina egna barn? För ska man vara helt ärlig så är det ju faktiskt bekvämlighet det handlar om att inte vilja sätta klockan mitt i natten för att gå upp och pumpa och sitta låst i soffan hela eftermiddagen/kvällen. 

Får man fortsätta vara självisk trots att man blivit mamma eller borde den egenskapen försvunnit i samband med förlossningen? Min gjorde det inte... Någonstans tror jag att det är ganska viktigt att få fortsätta vara lite självisk som förälder, för allas skull!

Men är detta verkligen rätt tillfälle att vara självisk?


/Lela

Av Angelica - 30 september 2010 11:29

Målet igår hanns inte riktigt med på alla plan.

Det blev backlog på naglarna men den är avklarad idag. Däremot så hann jag mer än jag trodde på påslakan igår, 3 sömmar kvar sen är det klart. Upptäckte dock att jag räknat galet fel när jag köpte tyg så i dagsläget är det bara ett påslakan utan örngott. Vet i katten hur jag tänkte när jag klippte i affären... 

jaja det är inte värre än att jag får åka och köpa en bit till;) 


Även Tomas hann med vad som var tänkt igår, nu sitter det covertapet i hela kontoret. Woho=) Det är denna sista biten som är så kul för man ser hela tiden hur det går framåt. Blir visuell skillnad för varje steg. Är en hel del kvar, målning, lister, golv och dörr men om man jämför med hur det sett ut under sommaren så är det en enorm skillnad! Inte längre en bastu utan ett vanligt rum under rekonstruktion. 


Idag ska William besiktigas, 2 månaders kontroll på BVC. Hoppas att han precis som bilen får blankt papper genom kontrollen;)

Har lite frågor att ställa och diskutera när jag ändå är där. Se vad jag får för svar... 


Nej nu har William sovit på tok för länge, dags att väcka honom så han slipper åka till doktorn i pyjamas. Det var inte riktigt så här jag trodde det skulle vara att ha bebis...


/Lela

Av Angelica - 29 september 2010 13:59

är att hinna fixa mina naglar, kommit halvvägs. Klippta, filade och skyddslackade. Se om jag hinner med resten under dagen, får passa på under killens powernaps;) Vet dock inte riktigt hur slutresultatet ska bli... bara lackade eller något mer fantasifullt. Hmmm, vilka bekymmer man har;)


Sen är tanken att försöka börja klippa till och fålla tyget till killens nya påslakan som jag gett mig fanken på att jag ska klara av att sy. Kanske lite höga förhoppningar men man måste hålla huvudet högt, lyckas man blir man väldigt glad.


Tomas ska väl sätta covertapeter i kontoret när han kommer hem. Det börjar ta form, ska bli så härligt när det blir klart. Ser ljuset i tunneln helt klart=) Duktig han är min karl!


Nej nu blir det lite bebismys i soffan då William precis vaknat från sin sovstund på typ 15 minuter;)


/Lela

Av Angelica - 28 september 2010 14:09

Så har de en halvtimmes telefontid idag, väntar in att klockan slår 13:00 och knappar in numret. Vad möts jag av? jo: personen du söker är på möte, förväntas åter imorgon klockan 9. 

Det är kommunen till att göra nåt så korkat, skulle ett "vanligt" företag göra på det viset hade de fått fan för det illa kvickt!! Blir så jäkla irriterad, de kan inte ha en ensam människa som ansvarar och dessutom då boka in möte under telefontiden.

Hmpf!! Så nu är det bara att vänta in nästa telefontid som är kl 9 på torsdag och hoppas på att det är bemanat då istället. 


Banken och handlingen är iallfall löst nu så nåt vettigt blev det gjort trotts detta nederlag.


/Lela

Av Angelica - 28 september 2010 12:00

Massa måsten som ska fixas idag. Handling, banken och lite annat smått och gott.

Föräldrapenningen kommer inte samma datum som min tidigare lön slog det mig när alla överföringar gick i lördags och kontot helt plötsligt var tomt... De flesta gick att byta datum själv via internetbanken dock inte pensionssparandet. Så det får bli en promenad i blåsten bort till banken så de kan fixa det.


Sen ska det passas telefontid och bokas tid så Tomas blir "laglig" far till William. Har inte kommit mig för att boka detta innan men nu måste det bli gjort. Får se om det går att komma fram till socialnämnden, de har sammanlagt 1 timmes telefontid uppdelat på 2 dagar. Känns som det kan bli svårt att komma fram....


Jaha nehä...fram med vinterkläderna och ge sig ut i snålblåsten. Hu kallt...


/Lela

Av Angelica - 27 september 2010 18:09

att lägga upp bild på den fina presenten till William från familjen Weber. En superfin hemmagjord napphållare=)


  

/Lela

Av Angelica - 27 september 2010 15:56

Nu har vi varit ute och flängt nog för ett tag. William håller nog med hans föräldrar i det beslutet. Nu håller vi oss inom kommunens gränser i ett par veckor hoppas jag.


Torsdag eftermiddag efter en trevlig babyträff i Lyckeby så packades återigen hela familjen in i den blå bilen med destination västkusten. Målet var Tomas familj och släkt men innan vi nådde dit så stannade vi i Kvibille hos familjen Weber. De var snälla nog att bjuda oss på middag vilket var oehört uppskattat!! Blev en trevlig kväll som kanske varade lite längre än planerat, slutmålet nåddes mitt i natten istället för sen kväll. Men det gör inget, gott sällskap före punktlighet=)


På fredagen gick vi en sväng på stan inne i Varberg, pizza på Tomas favorit ställe; Campino, fika hos Williams gammelfarmor och gammelfarfar och sen avslutningsvis middag hos farfar med fru.


   Nöjd hos gammelfarmor och gammelfarfar.


   Bildbevis?


Lördagen inleddes med ytterligare fika (många fikor på en och samma helg) tillsammans med kompisar till Tomas. Därifrån hem till farmor, farbror, faster och kusin på middag. Avslutningsvis hem till farfar för mys i soffan framför tvn.


Söndagen påbörjades tidigt men avslutades sent.

Åkte ifrån Varberg efter frukost och körde till det "lilla" gula varuhuset - GeKås.

Jäklarns vad stort det blivit!!!!

 Vi får nog se oss som stamkunder då vi är där ett par gånger om året. Det känns inte bra i själen att åka fram och tillbaka till Varberg utan att åka inom GeKås. 

Vi orkade/hann inte gå igenom hela varuhuset utan tog det vi ansåg mest viktigt dvs tvättmedel, hygienprodukter och barnkläder. Dock inga fryspåsar;)

En hel drös med kläder till William blev det, mest i strl 68. Det är där de fina kläderna börjar på GeKås, de mindre storlekarna är mest baskläder tyvärr. Men det dröjer inte länge innan det är lagom. Han har växt i strl 62 nu.


   Axplock på alla nya kläder


Även jag och Tomas fick lite nytt, varsin jacka bland annat.


   min jacka, me like a lot=)!!


På hemvägen bestämde sig William för att strejka, ansåg att Karlskrona - Stockholm - Karlskrona och Karlskrona - Varberg - Ullared inom loppet av 14 dagar fick räcka. Så istället för att köra hem på lite drygt 3 timmar tog det 5 timmar. LÅNG kväll i bilen med flertalet stopp längsmed vägen för blöjbyte och aminngspaus. Men till sist rullade vi in på uppfarten, borta bra men hemma är helt enkelt bäst!

Riktigt trevligt att komma hem till ett skinande hem. Mormor har bott här i helgen och passat katten så hon hade storstädat ordentligt till vår hemkomst. Aldrig sett vår diskho så strålande ren. Sånt är uppskattat!, tack mamma!!


Idag är det måndag vilket innebär babyrytmik på Mariagården. Denna gången kom vi ihåg det och kom dit i tid. Så nu ska vi bara fortsätta att komma ihåg det även kommande veckor.


Babysittern provades på nytt idag och nu verkar den vara ganska så rolig att sitta i, inte varit det innan. Tillräckligt bra för att sitta och somna i den;)


  

/Lela


PS. Alla släktingar är namngedda ur Williams perspektiv DS.

Senaste inläggen

Kategorier

Nagelbloggar

Bloggar

Sök i bloggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards