Lela

Alla inlägg under februari 2011

Av Angelica - 28 februari 2011 17:22

Hmmm... Är det kanske en tand på G iaf och därav febern?

När Tomas skulle lägga honom igårkväll var han jättegnällig och ville inte alls komma till ro. Helt plötlsigt blev det knäpptyst och ett par minuter senare kom Tomas glatt och nöjdt ut från Williams rum. Han hade sövt honom genom att gnugga fingret mot hans tandkött, då hade han kommit till ro och slocknat nästan med en gång! 

Idag har han varit gnällig nästan hela dagen, ätit halvtaskigt och konstant stoppat fingrarna i munnen. Försökt hjälpa honom att klia vilket inte är det lättaste när han envisas med att bitas med de två sylvassa tänderna han redan har. Tuggleksakerna hjälper inte.... Ingen feber, knappt ingen hosta idag så förkylningen är nog på bortgång, vilket borde indikera tänder. Ser dock inte vilken tand det isåfall skulle vara, ingen lite bula någonstans än så länge.


Får väl helt enkelt se om det spricker igenom något de närmaste dagarna.


   Williams tänder än så länge.


/Lela

Av Angelica - 27 februari 2011 18:49

Spöket har varit sjuker hela veckan, i torsdags var vi hos läkaren och fick medicin till honom och efter det har det blivit bättre dag för dag. 

Läkaren sa att han skulle vara feberfri i 2-3 dagar innan vi träffade folk igen, framförallt andra bebisar. Han skulle fortfarande låta och rossla en del men hon menade på att det låter värre än vad det är...

Idag skulle han ha varit feberfri i 4 dagar, hostan nästan helt försvunnit och allmän tilllståndet nästan som vanligt=) Trodde jag ja...tyckte han verkade så grinig vilket inte är likt honom. Sovit nästan hela dagen till och från, tog tempen: 38,5 grad! Vilket är ganska mycket då han har en normaltemp på strax över 36 grader... 

Inte undra på att han var grinig och trött. 

Alvedon, hostmedicin, mat och nu sover han igen. Känner på mig att det kommer bli en spännande kväll/natt=(


Så nu är det isolering igen som gäller...usch! Var så glad för att vi skulle få komma ut imorn igen och träffa folk. Rytmik och kanske en fika efteråt, en playdate hemma hos någon, träffas och prata. Nu blir det till att vara hemma och på allra bästa sätt hålla honom på gott humör. 

Har jag tur så kanske det är en tand som är på G och därav feber men det känns inte så troligt, större chans att det är förkylning som kommit tillbaka. 

Älskar sjukstuga, INTE!!


/Lela

Av Angelica - 24 februari 2011 12:35

Igår blev det en het diskussion gällande föräldraledighet, jämnställdhet och puttig-nuttiga mammor. Både på bloggar och även på TV då TV4 hade ett inslag i  Kvällsöppet om den nya trenden där fler mammor/kvinnor verkar vilja bli hemmafruar. 


Jag ska inte återberätta allt utan nöjer mig med att länka vidare till de bloggar som tog upp detta ämne. militärmamman och en-annan-blogg

De har vassare penna än vad jag har och framförallt mer pålästa, men åsikter och funderingar kan jag ha utan att ha vässat min penna. 


Intressanta åsikter i bägge fall även om jag håller mig mer till militärmamman, kanske för det faktum att vi bägge är just mammor vilket inte är fallet i en-annan-blogg.

Det finns så många bakomliggande orsaker till varför det ser ut på detta sätt, vissa av orsakerna kan man påverka som enskild individ och andra inte. Summa sumarom så måste väl ändå besluten ligga i varje familj. Ingen familj är den andra lik, alla har vi olika förutsättningar när det gäller föräldraledigheten framförallt. Att samhället är ur balans är något som jag inte tror att man som enskild individ kan påverka, män tjänar mer rent generellt och det kostar helt enkelt för mycket för familjen om männen skulle ta ut stora delar av ledigheten. Så ser det ut i vår familj. 


Sen kan man tycka vad man vill om att pengarna styr vem som ska vara hemma med de små. Vi känner inte att vi vill lägga livet på vänt för att Tomas skulle vara hemma mer. Vi vill kunna hitta på saker som en familj tillsammans och för det så krävs det pengar, inte mycket här i livet som är gratis.


Handlar även mycket om hur man hantera det som familj, pappan behöver inte nödvändigtvis bli mindre involverad i sitt barns uppväxt för att han jobbar. Bygger på hur mycket kvalitetstid man ägnar sitt barn när man väl är hemma. Jag lever ett "hemma-fru"-liv just nu där jag sköter största delen av hushållet på dagarna just av den anledningen. Tomas inte ska behöva bekymra sig om det utan lägga all energi på William när han kommer hem från jobbet. För oss fungerar det hur bra som helst. Om det sen är jämnställdt eller inte låter jag vara osagt...


Håller till viss del med Anna i en-annan-blogg, det kan stå mig upp i halsen ibland när föräldrar/mammor mer eller mindre kräker ut sin kärlek till sitt barn på bloggar/Facebook. Det ska vara en självklarhet att älska sitt barn och ingenting man måste bevisa för alla andra genom att skriva det störst och högst på internet!

Jag gör både och, ibland väljer jag att skriva om alla de glada positiva sakerna och ibland om de mindre roliga. Det är OK att erkänna att man just för stunden kan bli väldigt trött och känna att man helst skulle vilja ta en paus från livet som förälder, så länge den känslan är kortvarig. 


Tankarna och funderingarna är många, för många. Men det är ett intressant ämne som jag tror varken har en rät- eller avig-sida, det finns för många enskilda fall och orsaker för att kunna göra en generell bedömning som alla matchar under. 


Nu övergår jag från att vara panelhöna til att blogga om det jag brukar blogga om; William;)

Vi har läkarbesäk idag på eftermiddagen. Han har varit krasslig hela veckan med feber från och till, hosta och snuva. Inatt var det hemskt, han hostar så han blir alldeles förtvivlad. Misstänker att han börjar få ont i lungorna/ryggen av allt hostande och det är därför han blir ledsen och inte kan sova. Inte många timmars sömn för varken honom eller mig... 

Ringde BVC och fick en tid idag, lika bra att kolla upp det så det inte är något allvarligare än vanlig förkylning och se om vi kan få nåt mot hans hosta. 


Tomas och jag skulle haft barnvakt ikväll för första gången och gått ut och ätit alldeles själva. Vi firar 4 år tillsammans idag men det blir inget med det. Betvivlar inte att min mamma inte skulle fixa att ta hand om honom men jag har inte hjärta att lämna honom första gången när han inte är kry. Så vi får helt enkelt fira tillsammans en annan dag, så är livet med barn;)


/Lela

Av Angelica - 23 februari 2011 11:48

Nu leker vi en gissningstävling, vem är vem;)


        


/Lela

Av Angelica - 22 februari 2011 20:29


Killen har varit sjuker hela dagen med feber, hosta och rinnande näsa. Nu på kvällen tog all hans energi slut och det belv mer än lovligt grinigt.

Vad räddar då kvällen om inte "The Duck Song";) Den står nu på repeat på datorn och killen sitter i Tomas knä och studsar upp och ner av glädje och lycka. Härligt att det finns nåt som kan muntra upp en sjuk bebis!=)


/Lela

Av Angelica - 22 februari 2011 19:29

Som jag skrivit om innan så är jag med i marknadföringsforumet Buzzador.

Denna gång är det Bepanthens tur att bli buzzad=)


  


Bepanthen är en salva främst för babyvård men kan med fördel användas till torra läppar, armbågar, lättare eksem, ytliga brännsår, väderbitna kinder m.m


Jag har under testperioden använt den till att dagligen smörja Williams rumpa och vid uppkomst även napputslag.

Den fungerar bra mot det jag testat=)


  


Tycker om Bepanthen då den är dryg, lätt att smörja in med och blir inte så där otäckt oljig och fet efteråt utan går in fint i huden. 

Inte är den speciellt dyr, 55 kronor på apoteket. Det är väl det som är nackdelen, att den "bara" finns på apoteket. Inte för att det egentligen är ett problem längre eftersom det numer finns ett apotek i varje gathörn mer eller mindre;)


Är det någon som inte testat på Bepanthen, förälder eller inte, som känner att de är lite nyfikna att prova? Jag har 3 stycken provtuber kvar så bara hojta till! 


/Lela

Av Angelica - 22 februari 2011 10:40

Behöver lite hjälp från er andra småbarnsföräldrar gällande Liberos Up & Go blöjor.


Grejen är den att jag har varit i kontakt med deras kundservice via mail då var 5:e blöja i storlek 4 och 5 har saknat motivtryck. Fick besked från kundservice att skicka in en blöja av varje för att de skulle kolla upp det vilket jag gjorde.

Idag ringer det en kvinna från Libero som talar om för mig att det ska vara så, det är inget fel på dem. Tydligen har de valt att plocka bort motivtrycket (själva djuren) på var 5:e blöja då föräldrar tydligen har klagat på att det är för mycket tryck på blöjorna så det lyser igenom kläderna.... Känner mig lite tveksam till det svaret om jag ska vara helt ärlig. Just när hon ringde befann jag mig inte i en situation där jag hade möjlighet att disskutera det vidare med henne tyvärr. 


Min fråga är: ser det likadant ut för er andra som använder Liberos blöjor? Gäller bara Up & Go-blöjorna inte de vanliga. Saknar de oxå motivtryck på var 5:e blöja?

Gått igenom hela deras hemsida i jakt på någon informationsrad om detta men kan inte finna nåt. Har inget minne av att de första paketen Up & Go-blöjorna jag köpte såg ut på detta sätt. 


Detta är egentligen ingen stor grej, spelar inte mig så stor roll om det är tryck eller inte på dem (blev dock väldigt glad när jag såg att det är giraffer på strl 5;)). Att jag mailade iväg detta till att börja med var för att det saknades tejpstripe på en av blöjorna och jag skulle reklamera det, passade då på att ställa även frågan om trycket.

Ju mer jag funderar på det dessto mer skeptsik känner jag mig inför det svaret jag fick, men vill ha lite kött på benen innan jag ringer tillbaka till dem igen.

Så snälla hjälp mig, gör en snabbkoll på era blöjor och meddela mig om resultatet. Blir tacksam för hjälpen!!


/Lela

Av Angelica - 21 februari 2011 20:00

Igår städades det i spökets rum inkluderat byte av sängkläder. Under tiden låg killen i sitt numera ganska oanvända babygym och busade. Och vad passade sig väl bättre då än att bygga en koja åt honom?=)

Sagt och gjort, ett påslakan över bågarna på gymet så vips var det en koja. 


  

Tog ett tag innan han hittade ut och såg ljuset men han verkade tycka att det var ganska kul=)


Idag har det slagit blixtar på en klar himmel, JAG har stått vid spisen! Provat på att göra egen mat till spöket, resultatet: njae. 


   Kyckling, morot, palsternacka, broccoli och potatis


Broccoli hade vi aldrig testat innan, det fick ett svalt betyg även om det som med allt (utom banan) slank ner. Potatisen däremot var inge vidare alls sa han. Det var ett gäng roliga miner han bjöd på=) Han har ätit potatis innan utan att protestera, denna gången hade jag dock blandat i matolja, vet inte om det möjligen var den som ställde till det. Nästa omgång får det bli smör istället.

Men han var en duktig kille och åt upp nästan allting, är ju inte riktigt som alla andra bebisar som spottar ut det de inte tycker om utan här grinas det illa, funderar en stund, sväljer och gapar sen efter mer.

Knasbebis!!


/Lela

Senaste inläggen

Kategorier

Nagelbloggar

Bloggar

Sök i bloggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards