Lela

Direktlänk till inlägg 10 maj 2011

Syskon

Av Angelica - 10 maj 2011 10:22

Det är en grej jag har funderat på ganska mycket den sista tiden och det är det här med syskon.


Varför är det så att när man har skaffat ett barn så hinner det knappt födas fram förrän frågorna börjar komma från folk i ens närhet (och folk utanför ens närhet också för den delen), när kommer det syskon då?

Finns det någon oskriven lag som jag missat? Om man har skaffat sig en liten underbar människa så måste man skaffa fler?

Och vem är det som säger att det är okej att bombadera en nybliven famlij med frågor om när nästa kommer?

Tänk om jag inte vill ha fler barn? Tänk om jag är alldeles underbart lycklig och nöjd med att vara en familj på tre underbara individer?


Det jag finner ännu mera märkligt är att när folk ställer frågan till mig så svarar jag utan att tänka mig för: -Nej jag vill bara ha ett barn.  

Är ett barn bara så bara egentligen? Blir irriterad på mig själv när jag svarar på detta viset för det ger en indikation på att jag själv inte tycker det är helt okej eller helt accepterat att välja bara ett barn. Varför svarar jag inte, -nej vi är nöjda som det är.


När man har svarat och klargjort att, tack men nej tack, så kommer det alltid motfrågor. -Varför? -Det är väl klart att lilla William ska ha ett syskon, tänk så kul de kan ha! Eller nästan allra värst, -Jaha, så han ska bli ett ensambarn.

Ja, det kanske han ska bli, ett ensambarn. Skulle det verkligen vara så hemskt? Mår alla ensambarn världen över otroligt dåligt över att vara just ensambarn? Visst, det finns säkert de barn som önskar sig ett syskon men jag tror att det finns precis lika många som önskar att de inte hade några syskon och fick vara just själva.


Det finns många åsikter om hur många barn som är lagom har jag märkt. Men det är förhållandevis få som accepterar ens svar när de frågar. En del känns nästan som att de försöker gro någon form av dåligt samvete hos en, att man är självisk och inte tänker på barnets bästa.

Frågan är då om jag ska tänka på mig själv i första hand eller skaffa fler barn för Williams skull, så han får en hel drös med syskon att leka med men att jag inte har ork och energi att engagera mig i alla mina barn eller ska han vara ensam och få min fulla uppmärksamhet och all den kärlek jag har att erbjuda honom? För mig är valet ganska enkelt...

Ni som läser och vill ha fler barn, ta inte illa upp. Ni kommer alla gånger att kunna dela upp er kärlek i lika stora portioner och vara engagerade men jag är inte så säkert på att jag klarar det.  


Det är enligt de flesta inte okej att fråga ett stadgat par i 30-35 års åldern varför de inte har några barn.

Där sätter ofta samvetet stopp, de kanske inte kan skaffa barn, så då låter man bli att fråga. Men när man har en liten knodd så är alla sådana spärrar som bortlåsta. Då finns det inte längre något samvete som stoppar. Varför? Är inte valet av barn/hur många barn något som är ganska personligt? Är det något som alla andra måste lägga sig i och ha en åsikt om? Och varför försöker så många "övertala" en till att skaffa fler?

För att göra en förenklad jämförelse, om jag pratar med någon om deras jobb och de säger: -Jag trivs bra på mitt jobb, det ger kanske inte så pengar i kuvertet varje månad men jag känner mig uppskattad och jag får utrymme att syssla med det jag vill. Skulle jag då genast börja en övertalningskampanj för att få personen i fråga att byta jobb?

-Tänk på hur mycket mer pengar du skulle kunna tjäna!

-Du kan ju inte gå där i hur många år som helst, du måste ju klättra på den berömda karriärsstegen!

Varför måste man försöka få en person på "bättre tankar" trots att det står ganska klart att personen i fråga är nöjd precis som det är?


Jag har tidigare alltid sagt att jag inte vill ha barn. Jag är ingen barnkär person men ångrar mig inte för en nanosekund att vi skaffade William. Men för mig känns det som att mitt är gjort nu, jag är sjukt nöjd med vår familj precis som den är. Sen ska man aldrig säga aldrig, jag som aldrig skulle ha barn sitter ju nu här med en 9-månaders son. Ibland kan livet överraska=)

Det jag protesterar mot är fenomenet att andra verkar veta vad som är bäst för just vår familj. För det är vad den är, vår familj. Min, Tomas och Williams, ingen annans. Ändå så verkar andra veta vad som är bäst för just oss...

Snälla, lämna det beslutet till oss som faktiskt lever i vår familj!!


/Lela

 
 
Ingen bild

Rikard

10 maj 2011 11:18

För att inte tala om hur upprörda folk blir på kvinnor som säger att de inte vill ha barn. Precis som att det er förbannade skyldighet att sätta en massa barn till världen. Är det inte så, att det är mest andra mammor som du får så'na där kommentarer ifrån? *undrar*

Angelica

10 maj 2011 16:39

Jag vet faktiskt inte Rikard, det kanske det är. Har inte lagt på minnet om det är män eller kvinnor som ställer de flesta frågorna. Blir mest irriterad över frågan i sin helhet.
Men jag har ju svarat många människor förr om åren att jag inte vill ha barn när de frågar och vad jag kan komma ihåg så var det nog nästa lättare för folk att acceptera än valet av ett barn.
Det behöver inte förhålla sig på detta sätt, kan ju vara så att detta är mer färskt i minnet och därmed känns mer.

 
Ingen bild

Ted

10 maj 2011 11:29

Jag skulle kunna skriva en del om det här stora ämnet men är förkyld så jag pallar inte.
Men sista stycket skulle jag ha kunna skriva själv (om mig själv alltså).
Jag vet inte vad du känner för människor som börjar oja sig om hur synd det är om Will när du säger att det är bra/räcker med ett barn. Ingen har frågat mig det och jag har inte frågat någon annan det. Tvärtom undrar jag för mig själv om jag är för personlig när jag säger att vi prata om att ha en till. Våran enda anledning till att ha ett till skulle var att det skulle vara kul för Tim, själva tycker vi det räcker med en.

Angelica

10 maj 2011 16:36

Vad jag känner, känner mest att det är jobbigt att behöva försvara något som för mig känns väldigt naturligt. Varför ska jag behöva ställa mig i försvarsposition överhuvudtaget? Det är väl ingen annan mer än vi själva som har något att göra med hur många barn vi väljer att skaffa?
Det är väl ungefär så jag känner;)

 
Emma

Emma

10 maj 2011 12:08

Sedan har vi ett annat dilemma.. som jag råkade ut för väääldigt ofta när jag var gravid med Moa.. "Nu hoppas du väl att det blir en flicka?" Varför skulle jag hoppas på att det blir en flicka? Jag hoppas på att det blir ett friskt och glatt barn! Jag älskar mina barn exakt lika mycket oavsett vad de har förnågot mellan benen! "Men om det blir en pojke så kommer du att skaffa en till, eller hur?" Om jag väljer att skaffa ett tredje barn så beror det på att jag vill ha ett BARN till! Oavsett kön! Skulle pojkar vara mindre älskvärda än flickor? Blir så trött på det...
Håller med om det du säger! Hur många barn man skaffar får man väl bestämma själv!
Blev visst ett lite längre inlägg än vad jag tänkt.. ;)

http://therocknrollange.blogg.se

Angelica

10 maj 2011 16:33

Ja nej det är också en galen sak... Som sagt man skaffar inte en pojke eller flicka, man skaffar ett barn, thats it.

 
Ingen bild

Jenny

10 maj 2011 16:13

Håller med dig helt och fullt gällande det faktum att folks spärrar verkar vara bortblåsta i vissa sammanhang. Vill dock ge en vinkel från det andra hållet också, från min egen uppväxt. Jag uppfostrades som ensambarn och jag kan ärligt erkänna att en del sociala beteenden har jag än idag inte lyckats behärska för att jag inte haft någon att öva dessa på som liten på det vis som ett syskon kan bidra till. Så man kanske blir smartare om man har syskon? haha.

Angelica

10 maj 2011 16:32

Finns faktiskt studier på hur man blir som människa beroende på vilken position man har som barn. Yngst, ensam, mellan eller äldst. http://www.expressen.se/halsa/1.1470921/aldst-mellan-yngst-eller-enda-barnet
Majoriteten av alla Nobelpristagare är texs ensambarn, för det inte sagt att jag förväntar mig att William ska bli Nobelpristagare;)

Lite nyfiken på vad det är för typ av sammanhang du tänker på då?
Jag tänker att barn ändå lär sig vara sociala och fungera tillsammans med andra när man går på typ öppna förskolan, dagis och skola.

Finns givetvis för- och nackdelar med allt.

 
Ingen bild

Rikard

10 maj 2011 18:31

Är man lite sjuk i huvudet om man favoriserar ett kön framför ett annat (på barnet)?

Angelica

10 maj 2011 20:23

Om inte annat så har man missat konceptet lite...

 
Ingen bild

Ted

10 maj 2011 20:18

Jag menade känner som i människor du känner, inte som i känslor du känner =)

Men du har helt rätt, så jag har inget mer att tillägga.

Angelica

10 maj 2011 20:22

du får ju vara lite tydligare i vad du menar så jag förstår;)

 
Ingen bild

Line

10 maj 2011 22:08

Hej! Line här! Såg ditt inlägg genom FB och gillade det du skrev. Jag känner igen mig väldigt mycket i det du skriver. Alla ställde den frågan om syskon till oss, och jag skulle absolut inte vänta för länge osv. Och jag vill ha fler barn , men för oss gick det inte som det skulle, jag fick ett utomkveds istället och fick operar bort foster och en äggledare. Och det betyder att det blir svårare för oss att få ett barn till och jag har haft diskussioner på jobbet osv om det betyder att min son ska bli så hemsk som ensambarn osv. Jag tycker det är hemskt att man som människa ska yttra sig om att det ska vara synd om ensambarn. Tänk dom som inte kan få fler en ett eller som faktiskt inte vill ha fler. herre gud hela vårt samhälle är tyvärr uppbyggt på att skaffa två barn, då är man liksom normal.
Jag vill ha fler barn gärna många, nu kankse det inte blir så och det gör väldigt ont i mitt hjärta att folk ska ha så hemska tanka om ensambarn. men egentligen borde det vara synd om de som säger sånt, de har nog inte fått den empatiska biten i sin uppväxt. Jag läser inte alltid här, men jag gillade verkligen ditt inlägg och jag är glad att jag fick syn på det.
kram Line

Angelica

10 maj 2011 22:37

Usch vad ledsen jag blir av att läsa det du skriver... Hoppas att ni lyckas skaffa fler barn om ni bestämmer er för att försöka. Annars tror jag att både Liam och William kommer att växa upp och bli underbara killar, "trots" att de är ensambarn.
Blir glad över att du gillade mitt inlägg, tack för responsen.

 
Frida

Frida

11 maj 2011 11:16

Vilken bra respons du fått!
Min faster (37 år) har tre barn. Hon fick först en pojke och 1,5 år senare en flicka. 3 år senare väntade hon nummer tre och då frågade folk: "Men varför ska ni ha ett barn till, ni har ju redan en av varje?"
Allvarligt! Det där med kön verkar mycket viktigt för många, tyvärr.
Stå på dig!

http://militarmamman.wordpress.com

Angelica

11 maj 2011 22:40

Ja responsen har varit större och mer positiv än jag hade räknat med, kul=)
Det verkar som att det finns gott om människor som ganska grovt klampar i klaveret även om deras avsikt var god. Tror ju inte att folk över lag uttrycker sig så med avsikt för att vara elaka utan de inser förmodligen bara inte hur hårt deras kommentarer/åsikter kan slå.

Undrar om normen att skaffa två barn grundar sig på att det finns två kön? Kan det verkligen vara så galet enkelt men tokigt? Kanske... Galet, tokigt och klumpigt är det iallafall, oavsett avsikt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Angelica - 30 december 2011 13:28

Nu är flytten så gott som klar och ni är välkomna att besöka mig på min nya adress som är Lelack.blogspot.com.   Jag hoppas att ni väljer att besöka mig på min nya adress, kika in på en kopp kaffe lite då och då;)   /Lela ...

Av Angelica - 24 december 2011 13:48


Vill bara önska alla en riktigt god jul:)       /Lela ...

Av Angelica - 19 december 2011 12:17

Det har varit dålig uppdatering på naglar de sista dagarna och det kommer fortsätta vara så ett tag framöver. Dels för att julhelgen närmar sig med stormsteg och tiden inte riktigt räcker till för allt man vill hinna med men den stora orsaken är att ...

Av Angelica - 18 december 2011 22:42

Denna helgen har vi gjort massor, letat julgran, klätt gran, plockat fram tomtar, bakat julgodis och pepparkakor samt julpysslat. I princip allt som har med julen att göra utom att slå in paket, det får bli senare i veckan.  Tänker att det inte är ...

Av Angelica - 16 december 2011 21:44


Är helt slut och snart är även denna dagen slut, skönt.   Till att börja med väckte William oss allihop (min syster sov här inatt) vid halv tre genom att skrika i 40 minuter. Stackarn hade över 40 graders feber och var allmänt vimsig och yr. Efte...

Senaste inläggen

Kategorier

Nagelbloggar

Bloggar

Sök i bloggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards