Lela

Direktlänk till inlägg 27 mars 2011

insomningstips tack...

Av Angelica - 27 mars 2011 21:11

Börjes igår gav oss inte mycket att ha, det var inte riktigt som jag minndes det. Kändes lite som att gå omkring på en bättre organiserad loppmarknad... Ett fynd gjorde dock, ett påslakan till William som jag kikat på ett tag. Givetvis i limegrönt;)



Dagen var mysig även om shoppingen uteblev, lite fika, lunch och kringströvande i Tingsryds centrum vilket iof var snabbt avklarat.


Idag har det varit en planeringsdag. Planering inför framtiden vad det gäller saker att göra här hemma, typ byta altantak, göra om sovrum, byta kök m.m

Tomas pratar så ofta om allt han vill göra här hemma, jag hänger inte med i alla svängar och känner mest att alla projekt bara hopar sig. Han fattar inte varför jag tycker det är så jobbigt så jag bad honom idag att göra en planeringslista. Han ändrade åsikt efter det när han fick se på pränt hur många projekt det rör sig om, vet inte exakt vad det slutade på men runt 40 stycken. Då är det allt från att slipa och olja om soffbord till att som innan nämt byta altantak.

Men nu har vi gemensamt gått igenom allting och fått en ganska bra överblick på vad som är 1) viktigt och måste göras, 2) vad som borde göras men kanske inte just nu, 3) vill men inte nödvändigt.  

Känns skönt att ha en gemensamt framarbetad plan som inte är allt för avskräckande eller tidskrävande. Vi vill ju kunna spendera så mycket tid som bara någonsin går och inte lägga hela sommaren på renovering och fix.

Vi har ju turen att bo i ett hyffsat nyrenoverat så det är inga kritiska saker som måste åtgärdas. 


Klockorna skulle ju ställas om inatt och det lyckades vi med, verkar även som att vi lyckades ställa om William också. Dock med lite bök vid nattningen, den nya rutinen som fungerat så bra hela veckan bröts igår och idag och han satte (bokstavligen) sig på tvären. Men efter 40 minuter så sover han nu, gott och för natten hoppas jag. 

Har en liten fråga gällande nattningen till er som kan och har åsikter och tips att dela med er av.


Vi vill att han ska kunna somna in själv i sin säng efter att  ha druckit 

sin nattvälling. Om det som nu dessa två nätterna inte fungerar att 

släcka lampan efter det, pussa godnatt, stoppa om och gå hur gör man då?


Han snurrar, ställer sig i krypställning, drar i allt han kommer åt och är 

allmänt grinig och ledsen. Hur trött som helst men kan inte komma till ro.

Jag vill inte bryta trenden genom att plocka upp honom, tålamod har jag ganska gott om;) Men vill inte heller att han ska behöva somna ledsen.


Men ska man gå in var 3:e - 4:e minut, lägga honom till rätta,

stoppa om honom igen, säga godnatt och inget annat? (förutsatt att han inte gråter på riktigt-riktigt)

Eller ska man stanna kvar inne hos honom, fortfarande utan att prata med honom, lägga ner honom varje gång han bökar runt och typ hålla 

handen på ryggen/magen på honom tills han lugnar sig och somnar?


Tips, tankar och ideér mottages gärna då jag känner mig lite vilsen.


/Lela

 
 
Ingen bild

Eva

27 mars 2011 22:30

Du lär få tuuuusen tips! Jag är verkligen inte rätt person att fråga eftersom Alve oftast TOTALVÄGRAR att somna om utan bröstet (vilket ju INTE direkt kan räknas som att "somna själv"!). Men någon som underlättar för oss är att vi alltid spelar samma CD med lugnande låtar. (Liberos Raimond Lap, helt fantastisk enligt min åsikt. Har lyssnat på den flera månader utan att tröttna!) Jag lär kika tillbaka här ett antal gånger och läsa dina tips du får...och kanske sno några? (Hur mycket vill du ha i provosion? 50öre per tips?) ;-)

Angelica

29 mars 2011 15:01

En omgång minicupcakes per prövat tips tycker jag låter som en bra provision;)

 
Ingen bild

Eva - igen

27 mars 2011 22:33

För övrigt kör vi en modifierad variant av alternativ 2: sitter hos honom. Klappar honom på ryggen. (Har testat att gå därifrån och komma tillbaka. Men då har han redan börjat gråta på riktigt-riktigt så då går det INTE att trösta honom utan att ta upp honom. Och han gråter sig inte till sömns på 45 minuter... vi har testat det oxå! Alltså inte lämna honom 45 minuter, utan lämna 5 minuter, komma tillbaka, klappa, sjunga osv 45 minuter...medan han fortfarande störtvrålar.)

 
Emelie

Emelie

28 mars 2011 12:10

Med Alvin så gick vi in varannan till var 3:e minut, la ner honom och sa godnatt, klappade på honom lite och sen stängde till dörren lite och gick. Första natten tog det 40 min kanske, andra 20 min och tredje bara någon minut. Det gäller att ha tålamod och lyssna till deras skrik, skriker dem hysteriskt så kan man sitta hos dem en stund och sjunga/prata/klappa tills de blir lugna. Det kommer alltid att komma bakslag och perioder/kvällar då dem skriker igen och då gäller det också bara att ha tålamod och börja om igen. Så fort man tar upp dem så lär de sig att skriker jag tillräckligt länge så få jag komma upp, men så finns det vissa kvällar tex. när de är sjuka då de behöver lite extra närhet och det kan vara okej att ta upp.
Det är verkligen hemskt att låta de skrika, men jag tycker att man kan faktiskt gå in ofta (inga 5 minuter mellan) och visa att mamma finns bara här utanför. Det är guld värt när de väl lära sig att somna själva =) Alvin kan till och med de kvällar som han inte är riktigt trött när vi lägger honom, ligga och sjunga/leka för sig själv en stund i sängen och sen somna han tillslut.
Lite flummigt skrivet kanske, men hoppas det var till någon hjälp.

http://emelieochkalle.blogspot.com

Angelica

29 mars 2011 15:04

Ja, tålamod har jag ganska gott om som tur väl är, om inte annat är jag envis som synden när jag sätter den sidan till;)

Att det kommer bakslag är ju inget konstigt, gör det ju gällande allt.
Synd bara eftersom det nästan hela förra veckan fungerade klockrent och sen på helgen vände det och har varit samma visa sen dess. Men skam den som ger sig, han har kunnat somna själv innan så det vore ju katten om han inte kunde göra det igen!

Ha ha, så flummigt tycker jag inte det var, ämnet i sig kan ju vara lite flummigt så det är väl inte mer än rätt isf;)

 
Ingen bild

Catharina

28 mars 2011 23:11

Skulle kunna prata om det här i evigheter känns det som, så vi kan väl göra det nästa gång vi ses så slipper jag skriva en mindre bok här, haha.
Ett litet tips som fungerat bra för oss är att "ramsa" i äkta Anna Wahlgren-stil. Det innebär att ni säger samma mening upprepade gånger vid läggdags och inte bara "godnatt". Vår ramsa är "natti natti Leonard, sov så gott". Efter att vi stoppat om honom säger vi ramsan fyra gånger samtidigt som vi släcker, stänger dörren och går ut. Under sista ramsan är vi alltså ända ute i hallen eller ännu längre från hans rum.
Håll samma röstläge, alltså inte högre och högre, utan han ska höra att ni går från hans rum.
Det som är så bra med ramsan är att om Leo bökar efter läggdags, antingen bara en kort stund efter eller mitt i natten, så kan vi bara ropa ramsan en eller flera gånger så somnar han om. Det fungerar inte alltid, men ofta. Smidigt inte minst om det är mitt i natten, då slipper vi gå upp. :)

När Leo var som värst med att vägra sova satt jag med handen på hans rygg till hans somnade. Det är en balansgång det där - jag tror inte på att bara gå in till barnet ibland om det är ledset, men har det inte utvecklats till någon gråt är det nog bra att vänta.

Angelica

29 mars 2011 15:08

Ja en balansgång är det utan tvekan! Nej det är klart att han inte ska ligga i sin säng och vara ledsen, men det finns ju en skillnad i att ligga och gny och vara ledsen.
Ramsan är kanske något som är värt att testa. Tack för tipset.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Angelica - 30 december 2011 13:28

Nu är flytten så gott som klar och ni är välkomna att besöka mig på min nya adress som är Lelack.blogspot.com.   Jag hoppas att ni väljer att besöka mig på min nya adress, kika in på en kopp kaffe lite då och då;)   /Lela ...

Av Angelica - 24 december 2011 13:48


Vill bara önska alla en riktigt god jul:)       /Lela ...

Av Angelica - 19 december 2011 12:17

Det har varit dålig uppdatering på naglar de sista dagarna och det kommer fortsätta vara så ett tag framöver. Dels för att julhelgen närmar sig med stormsteg och tiden inte riktigt räcker till för allt man vill hinna med men den stora orsaken är att ...

Av Angelica - 18 december 2011 22:42

Denna helgen har vi gjort massor, letat julgran, klätt gran, plockat fram tomtar, bakat julgodis och pepparkakor samt julpysslat. I princip allt som har med julen att göra utom att slå in paket, det får bli senare i veckan.  Tänker att det inte är ...

Av Angelica - 16 december 2011 21:44


Är helt slut och snart är även denna dagen slut, skönt.   Till att börja med väckte William oss allihop (min syster sov här inatt) vid halv tre genom att skrika i 40 minuter. Stackarn hade över 40 graders feber och var allmänt vimsig och yr. Efte...

Senaste inläggen

Kategorier

Nagelbloggar

Bloggar

Sök i bloggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25 26 27
28
29 30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards