Lela

Direktlänk till inlägg 11 november 2010

En helt vanlig dag helt enkelt.

Av Angelica - 11 november 2010 22:41

Tomas frågar ofta mig vad jag har gjort under dagen när han har varit och jobbat.

-Det vanliga, brukar jag svara honom vilket har fått mig att fundera. Vad innebär det egentligen att ha en "vanlig dag" när man är mammaledig?

Bestämde mig helt sonika för att föra dagbok under en dag för att se vad det egentligen är jag fyller dagarna med. 


Tisdag kväll den 9 november.


Kl 21.45 William somnar hos Tomas och bärs in i sängen. Vi fortsätter titta på                  TV en stund till.

Kl 23.00 Vi går och lägger oss. Tomas lägger huvudet på kudden och somnar,                    jag börjar läsa boken Män som hatar kvinnor.

Kl 00.30 Jag släcker lampan.


Onsdag den 10 november


Kl 08.40 William vaknar och är hungrig. Ammar tills han somnar, lägger honom i                sängen och går själv in och lägger mig igen.

Kl 11.00 William vaknar och är hungrig. Ammar.

Kl 11.30 William mätt och belåten med nybytt blöja. Dags för mig att äta                          frukost.Lägger William i gymet och sätter igång en maskin tvätt                          medans tevattnet kokar.

Kl 12.05 William vill ha mer mat, ammar framför TV:n och tittar på underbara                  repriser av gamla såpor.

Kl 12.30 William somnar mitt i maten, gosar ner oss i soffan under filten och                    myser/sover.

Kl 13.00 Vaknar. Dags för lite lek och bus.

Kl 13.30 Mat igen eftersom man somnade ifrån den innan.

Kl 14.10 Lägger William i gymet, fixar disken.

Kl 14.30 Sätter honom i babysittern och tar med honom ut i tvättstugan.                            Multitaskar genom att sjunga sånger och ramsor för en skrålande                        William samtidigt som jag viker och stryker tvätten från gårdagen.

Kl 15.10 William somnar sittandes i babysittern. Var inge kul att underhålla                      mamma i tvättstugan.

Kl 15.20 Tänkte sätta mig i soffan alldeles själv och bara ta det lugnt, trodde                  jag... William vaknar men är glad och nöjd i sittern lekandes med                        figurerna.

Kl 16.00 Matdags för William. Ammar i soffan. 

Kl 16.50 Tomas kommer hem från jobbet. William mätt och belåten.

Kl 17.00 Byter maskiner i tvättstugan. Tomas busar med William och jag börjar                med maten. 

Kl 17.20 William somnar sittandes i Tomas knä.

Kl 17.55 Vaknar och läggs i gymet, vi äter middag. 

Kl 18.15 Matdags igen för William. 

Kl 18.45 Klipper naglarna på en vilt fäktande William.

Kl 19.00 William badar.

Kl 19.40 Återigen matdags.

Kl 19.50 William somnar.

Kl 20.00 Vaknar. TV-kvällen börjar med Arga Snickaren.

Kl 21.00 William för sista målet för dagen medans vi tittar på kvällens                              höjdpunkt, Greys anatomy.

Kl 21.45 William somnar för natten och bärs in till sin säng. Vi fortsätter                          kvällen i soffan framför TV:n.

Kl 23.00 Läggdags för oss. Tomas somnar och jag läser.

Kl 00.30 Släcker lampan.


Det här är alltså en så kallad vanlig dag hemma hos oss... Intressant? Njae förmodligen inte men det var ganska givande för mig själv att faktiskt på papper printa ner vad jag gör hela dagarna.

Brukar känna att jag inte hinner med så mycket som jag kanske hade velat och med facit i hand så förstår jag varför;) Det tar tid med en liten bebis i hushållet, helt klart! Ska nog egentligen vara nöjd med att jag tvättat X antal maskiner, vikt och strykt allting på samma dag. Sänka sina krav och måsten lite, är faktiskt mammaledig och det är inte att likställa med hemmafru. Inte för att det är någon annan än jag själv som sätter kraven eller förväntar sig nåt men iallafall.


Hur ser det ut hemma hos er andra som är föräldralediga? Lever alla i ungefär samma lunk under de månaderna när man är hemma? Nyfiken, berätta=)


/Lela

 
 
Ingen bild

Cecilia Carlberg

11 november 2010 23:37

Det lät vääldigt lugnt & skönt. Njut så länge det funkar :)

 
Tomas

Tomas

12 november 2010 08:58

Tycker det är härligt att du får sova 11 timmar på ett dygn när man hört om de föräldrarna som matar varje timme eller har kolikbarn, vi har verkligen haft tur på det området älskling! Love Ya!

http://7box.se

Angelica

12 november 2010 13:29

Ja det är otroligt skönt och lyxigt med många timmars sammanhängande sömn, nackdelen är att jag lägger till med gamla vanor som att ligga och läsa halva nätterna som jag snällt fick höra imorse;)
Love you to!!

 
Frida

Frida

12 november 2010 09:54

Oj. Våra dagar ser verkligen olika ut!
I onsadags t ex: (tors har du ju redan läst om...)
07.00 Elise vaknar bredvid mig i sängen och är störtpigg och glad. Tjuter av lycka när jag pratar med henne. Vi går upp och byter blöja och klär på oss.
07.30 Ger hunden mat, påmed ytterkläder och ut på kortare promenad med hunden. E i bärselen.
08.00 Frukost för mig, E sitter med vid köksbordet i sin stol, får ad-droppar på sked och vatten från nappflaska. Nöjd och glad!
8.30 Ammar
8.45 Jag lägger E i innevagnen och rullar den i köket en stund. Hon somnar. Jag 'plockar undan i köket, bäddar sängarna o vattnar blommorna. Byter t träningskläder.
9.30 E vaknar o kläs på ytterkläder. In till Lokomotion.
10.00 Funktionell träning. E ligger och tittar nöjd på mig i en timme.=)
11.15 Åker hem, ammar och väntar på att E ska bli trött, men det händer inte.
11.35 Jag slänger i mig lite lunch. E tittar på.
11.45 Läser bok med E, sjunger,lyssnar på sånger på cd.
12.30 Leker sittandes i mitt knä. Jag bloggar lite.
13.15 Ligger i babygymet en stund och sedan sitter i babysittern och hänger med mig när jag plockar runt i huset.
14.15 E blir gnällig (trött) och läggs ner i vagnen. Gallskriker när jag klär på mig och fixar hunden. Phu!
14.30 Långpromenad i ett rasande tempo med hund och E i 90 min. E sover hela rundan.
16.00 hemma, E forts sova ute på verandan. Jag hinner duscha, tömma diskmaskinen och kolla FB!
16.30 Ammar
17.00 Babygym för E
17.30 Min mor och far kommer, har med kinamat.
18.00 Jag åker t Maxi. Försöker handla långsamt =) E är hemma m mamma och pappa.
19.00 Mor och far åker, E sitter i vagnen i köket o kollar när jag rullar köttbullar (annars blev älgfärsen för gammal) Hon är klart onöjd... Jag gör mig rolig med rösten och ansiktet, rullar köttbullar med ena handen, gungar med ena foten på vagnen och underhåller hunden med andra handen... Phu!
19.30 Kvällsrutin. Pyjamas på. Ammas, jag kollar tv, bloggar med höger hand ammar elise på vänster bröst. Vi gosar lite mellan ammningen.
21.00 Elise somnar i min famn. Jag lägger henne i sin säng. Hon vaknar. Vägrar somna om. Skriker.
21.15 Jag ammar igen. E somnar, lägger ner henne. Vaknar. tre gånger till gör jag samma sak. Sen tröttnar jag.
22.00 E skriker och till ljudet av detta ger jag hunden mat, släpper ut henne i trädgården på en kiss, borstar tänderna.
22.10 E skriker fortf. Jag ammar henne till sömns i vår säng.3 min senare sover hon. Jag tvingar mig att somna, fast än att jag inte är trött.
00.00 E vaknar, vill sutta på mitt bröst. Somnar på tre minuter. Detta görs ungefär varannan timme fram till fyra.
04.00 E äter hon ordentligt.
04.20 Vi somnar om.
07.00 E vaknar glad och utvilad. Jag med, nästan... =/


http://militarmamman.wordpress.com

Angelica

12 november 2010 13:31

Ja verkligheten ter sig verkligen olika för småbarnsföräldrar... Lite märkligt egentligen att det kan skilja så mycket från bebis till bebis när de allihop har samma krav. Mat, sömn och kärlek.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Angelica - 30 december 2011 13:28

Nu är flytten så gott som klar och ni är välkomna att besöka mig på min nya adress som är Lelack.blogspot.com.   Jag hoppas att ni väljer att besöka mig på min nya adress, kika in på en kopp kaffe lite då och då;)   /Lela ...

Av Angelica - 24 december 2011 13:48


Vill bara önska alla en riktigt god jul:)       /Lela ...

Av Angelica - 19 december 2011 12:17

Det har varit dålig uppdatering på naglar de sista dagarna och det kommer fortsätta vara så ett tag framöver. Dels för att julhelgen närmar sig med stormsteg och tiden inte riktigt räcker till för allt man vill hinna med men den stora orsaken är att ...

Av Angelica - 18 december 2011 22:42

Denna helgen har vi gjort massor, letat julgran, klätt gran, plockat fram tomtar, bakat julgodis och pepparkakor samt julpysslat. I princip allt som har med julen att göra utom att slå in paket, det får bli senare i veckan.  Tänker att det inte är ...

Av Angelica - 16 december 2011 21:44


Är helt slut och snart är även denna dagen slut, skönt.   Till att börja med väckte William oss allihop (min syster sov här inatt) vid halv tre genom att skrika i 40 minuter. Stackarn hade över 40 graders feber och var allmänt vimsig och yr. Efte...

Senaste inläggen

Kategorier

Nagelbloggar

Bloggar

Sök i bloggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards