Lela

Alla inlägg den 3 december 2011

Av Angelica - 3 december 2011 20:15

Och så till del 2 i den falska O.P.I historien. Del 1 och anledningen till detta inlägg kan ni läsa här om ni missat det.


När jag googlade runt efter information om falska O.P.I så hittade jag lite här och lite där men ingen bra guide till hur man avgör om det är äkta eller falsk. Sen är det svårt då de mest handlar om nätförsäljning och det inte går att klämma, känna, vrida och vända på flaskorna. Men kan min guide hjälpa en enda att inte köpa piratkopierat så är jag glad.

Har enbart kunnat utgå från de flaskorna jag har hemma, så jämförelserna är mellan dem.


1. STORLEKEN

     De falska flaskorna är lite kortare än orginalet, och det är på korken det skiljer.





2. TYPSNITTET

På de falska flaskorna är typsnittet lite tunnare än på orginalet. Syns främst på O.P.I och texten längst

ner på flaskan. Oftast är det också lite svagare, som om det vore lite slitet. Lägg märke till

placeringen på  Q:et, "pinnen" sitter tätare på "O:et" på den falska jämfört med orginalet.

Om det är en närbild på nätet så kan man ha iallafall en liten chans att kunna avgöra om det

är äkta eller inte här. 



Just på mina flaskor iallafall så skiljer det även på stavningen.

Versis á Ougles-Esmalte du Unas Nagellack (falsk)

Vernis á Ongles-Esmalte de Unas Nagellack (äkta)



    


     På en del forum/bloggar står det att det ska vara 4 symboler på baksidan av flaskan för att vara orginal.

     Jag vill påstå att det inte spelar någon roll, min äkta flaska (köpt på Åhlens) är det 3 symboler och min 

     falska har däremot 4. Sprang inom Kicks för att kolla på deras flaskor och där varierar det mellan olika

     färger/kollektioner. Vissa har 3 och vissa 4 och vi får väl förutsätta att Kicks säljer orginal?

     Så symbolerna verkar inte vara något att luta sig tillbaka på.


3. KORKEN

     För det första så är ytan på korken inte riktigt detsamma. På den äkta flaskan är ytan

mer skrovlig än på den falska. 

     För det andra så ska det finnas en liten prick inuti P:et på toppen av korken, kräver att man får se

     flaskan i verkligheten om man inte begär att säljaren skickar ett separat kort på just denna detalj.

     Är det en seriös säljare utan något att dölja borde detta inte vara några bekymmer.


      



4. MÄRKNING

     Märkningen i botten skiljer sig. Även detta är ju svårt att avgöra på nätet men precis som detaljerna på 

     korken borde säljaren kunna maila separat bild för att bevisa äktheten.


        



5. FÖRHÅLLANDET MELLAN KORKEN OCH FLASKAN

     Detta är nog det jag själv kunnat hitta som är lättast att avgöra på nätet även om det kräver ett gott öga

     och en hyffsad närbild. 

     Avståndet mellan korkens slut och flaskan ska vara några millimeter, på den falska så ligger de direkt an mot

     varandra. Har provat att skruva så hårt jag bara kan på orginalet men det går verligen inte att få ner

     korken så långt utan att spräcka den. Alla flaskorna på KICKS hade också detta mellanrummet. 


              


6. ÖVRIGT

 Andra saker man kan ha koll på men som är helt omöjligt på nätet är att det saknas de små

metallkulorna i de falska flaskorna.

     Inuti borsten (på plast delen som håller stråna) ska det stå O.P.I, en detalj som en del piratkopior

verkar sakna. Inte mina dock. 

             Även borsten skiljer sig åt, iallafall på mina. De falska har mycket större, bredare och mjukare borste.        Borsten på de äkta O.P.I är tunnare, håller ihop mer och är lite "stunsiga", de blöder inte ut på

nageln när man lackar som den falska gör.  


Att alla falska O.P.I skulle se ut som just mina gör betvivlar jag men om man hittar något som ser misstänksamt ut så kontrollera en gång extra. Här finns nu en hel del tips för att kunna avgöra äktheten.

Sen är det inget fel med att köpa nagellack som det inte är något märke på, dvs okända eller billigare märken. Jag köper gladeligen lite var stans så länge färgen tilltalar mig men just piratkopiering vill vi helst slippa.

Du vet aldrig vad som är i flaskorna, som mina som verkar vara fyllda med aceton eller annat lösningsmedel som förmodligen inte är så hälsosamt.


Om det är någon som har fler tips på hur man avgör äktheten så skriv gärna, ju fler möjligheter dessto bättre!


/Lela  



        



Naglar · OPI
Av Angelica - 3 december 2011 12:44

Sagt mycket men hållt tunnt nu ett tag på bloggen, ledsen för det men min energi går åt till en extremt gränstestande 16 månaders pojk just nu. När hans dag är slut vid halv 8 är jag så trött att jag kan gå och sätta mig i ett hörn och gråta mig till sömns... Inte mycket ork eller lust att vara kreativ då. 


Men igårkväll fann jag lite energi efter tacksam avlastning (åkte och storhandla helt själv, tänk att det kunde vara så skönt;)) av min underbara sambo så det blev ett par timmar med nagelfixande, bra boost för själen:) 

Så nu har jag lackat upp de O.P.I-flaskorna från Tradera på teststickor men färgerna syns ju precis lika bra där som på min nagel. 




Innan jag visar upp dem vill jag berätta vad som gäller för dessa flaskor. För precis som Chasophia  antydde i kommentaren på Paket från Tradera:) så är samtliga 8 flaskor falska. Började misstänka att det var något som inte stämde när jag fick hem dem och alla tre stora flaskor hette samma sak och de små bara hade nummer och kinesiska tecken under. När jag läste kommentaren så ökade min misstänksamhet och jag började googla runt lite mer efter falska O.P.I flaskor. Hittade lite där och lite där och allt sammanslaget är jag nu 110% säker på att de är falska.

Vad jag kom fram till när det gäller att skilja falska från äkta kommer komma i ett separat inlägg. Förhoppningsvis så hjälper det någon att inte begå samma misstag som jag precis gjort. 


Trist men inte hela världen, gav 99 kronor för alla 8 så det är inte så att jag blev ruinerad på något vis. KANSKE skulle dragit öronen åt mig när det gällde priset men det gjorde jag inte, tänkte mest att det var miniflaskor och att de fullstora flaskorna inte var så spännande i färgerna. Det var ju de 4 små jag var mest intresserad av.  


Även om de är falska så är det ju fortfarande nagellack (trodde jag iallafall) och de kan ju vara jättefina ändå:)

De stora flaskorna var inte särskilt intressanta för mig ens från början och det var tur det för här är jag faktiskt lite tveksam till om det ens är nagellack...




Skulle behövt bära gasmask när man öppnade dessa falskorna för det var nåt fruktansvärt vad de luktade!!! Kräkreflexen satte genast igång att jobba på både mig och Tomas stackarn som satt bredvid i soffan. De luktar ren aceton, luktar är inte rättvist förresten. De stinker aceton!!

Det champangefärgade är 3 lager, det blå 5 lager och det rosa tror jag slutade på 6 lager och som ni kan se så finns det knappt inget pigment ändå. Anledningen till att de stinker måste ju vara att säljaren spätt ut flaskorna maximalt. Nej dessa flaskor kommer få stå med korken på, förenat med hälsofara att öppna dem utan industriventilation i närheten.


De 5 små flaskorna är i bättre skick, tack och lov även om jag misstänker att även de är aningens utspädda.


Den lilla rosa är samma som den stora rosa fast med

sitt pigment kvar i flaskan, därför inte med på bilden.


De luktar lite skarpt men inte värre än vad andra flaskor/märken kan göra. Kräkreflexen behövde inte sätta igång att jobba.

Det är 2 lager på allihop och de är överlag ganska trevliga tycker jag. Spänningen är högre i flaskorna än utanför, mer intensiva och nyanserade där. Min personliga favorit är nummer 3 från vänster, aningens mer silvrig på riktigt och en intressant färg. 


Ja, ja ibland ska man gå på nitar också, det är ju av dem man lär sig. Härefter kommer jag vara mer vaksam när det gäller nätauktioner oavsett vad det gäller. Är ingen flitig Traderaanvändare, detta var tredje gången någonsin jag budade hem något så det får räknas som ett nybörjarmisstag;)

Har mailat Tradera om säljaren (bör man tala om här vem säljaren är för att varna andra? H*n säljer en hel del) som beskrev dem som O.P.I men vad jag förstått av den informationen jag googlat fram så är det sällan de gör något åt det trots att det strider mot deras policy att sälja piratkopierat. Får se om jag får något svar från dem. 


/Lela

Naglar · OPI
Tidigare månad - Senare månad

Senaste inläggen

Kategorier

Nagelbloggar

Bloggar

Sök i bloggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011
>>>

Besöksstatistik


Skapa flashcards