Lela

Direktlänk till inlägg 2 september 2010

Tusen frågor från orutinerad moder.

Av Angelica - 2 september 2010 21:04

Fryser trots full mundering och 24 grader inomhus. Ont i huvudet trots matintag och 2 alvedon. Kan det vara så att det är ytterligare en förkylning på gång igen?

Var ju precis sjuk, har inte lust att bli liggandes en gång till, så kul var det faktiskt inte sist.


Har man sämre imunförsvar när man ammar?

Jag hade för mig att det var tvärtom, att man inte blev lika mottaglig för bacilusker under tiden man ammar. Fast det kanske rörde bebisen mer än modern?  

Återstår att se om det eskalerar till en förkylning eller bara är något tillfälligt för kvällen.


Under de sista veckorna av graviditeten så kliade det en del i handflatorna, tog prover på MVC med de visade inte på något alarmerande. Värderna såg bra ut och levern fungerade som den skulle. Grejen är att denna klåda nu har kommit tillbaka. Kliat i 3-4 dagar, är det något att vara orolig för och bör kolla upp? Eller kan man ignorera det?


Semperdroppar, vad hjälper det för och var köper man det?

Lillkillen har inga problem med magknip däremot så har han mycket gaser som bråkar med honom tidigt på morgonen. Han vaknar inte av det eller blir ledsen/grinig men sover lite oroligt under dessa typ 2-3 timmar som det håller på. Låter som att det är ganska oskönt. Smattrar som sjutton där under hans täcke...

Kan man på något sätt underlätta för honom hade det ju varit bra, frågan är då; är detta något dessa semperdroppar kan hjälpa mot?


Amningspump, kan man hyra det någonstans?

Vi funderar på att eventuellt skaffa en, kunna pumpa så Tomas kan ta nåt mål då och då. Skulle ju även ge mig möjlighet att kunna åka iväg på en fika eller nåt någon gång ibland. Det är hur mysigt som helst att vara hemma med sonen men ibland hade det varit skönt att komma hemifrån om så bara för 2-3 timmar. Kikat lite på pumpar i butik men de är så satikens dyra. Söker man på nätet så verkar det som att det finns möjlighet att kunna hyra men har inte lyckats klura ut var... apoteket, BB, BVC? Någon som har erfarenhet eller kanske tom har en hemma på någon hylla som ändå bara samlar damm?


En rent generell fundering...

Hur mycket kan man ställa upp innan det tar stopp? När får man lov att sätta ner foten utan att man förvandlas till det elaka trollet? Hur mycket förväntar sig folk av en och vad är OK och inte?


Många frågetecken blev det...


/Lela

 
 
Ingen bild

Jenny H

2 september 2010 22:00

Hejsan tjejen,
Du måste komma förbi jobbet och visa upp honom snart:)
När det gäller amningspump så kan jag rekommendera Avents handpump, hade den med både Alex och Cassandra, den är jätteeffektiv och kostar visserligen runt 500 men, är lätt att ta med sig, och det går att köpa flaskor till och massor med nappkombinationer. Apoteket har haft pumpar att hyra ut tidigare, vet inte hur det är nu, elektriska men det blir nog dyrare i längden.
Semperdropparna finns på apoteket ganska dyra hjälper bakteriefloran. Har han mycket gaser men inte kolik så är minifom bra det finns också på apoteket och bryter ner gasbubblorna i mindre bubblor.

Kliandet är säkert inget, men jag hade kollat med distriktssköterskan iaf,

Kramar i massor och lycka till
Jenny

 
Ingen bild

Emma

2 september 2010 22:10

Hej!
Vet att de hyrde ut bröstpump på neonatalavdelningen, men vet inte om man behöver typ remiss eller om vem som helst kan hyra, men är ju värt att kolla upp!Vet inte heller vad det kostar eller hur det går till! Men ringa och fråga kan man ju alltid göra!Hoppas det löser sig!

 
Ingen bild

Åsa

2 september 2010 22:20

Jag har en Avent handpump som du kan få låna. Du behöver visserligen köpa nya nappar till den men ett två pack kostar bara 40kr.

 
Eva

Eva

2 september 2010 22:30

Hej hej!
Alve har oxå massa gaser precis när han vaknar. Innan verkade han lida massor av det. Vi började testa miniform. Alve älskade dem....men de gjorde inte problemet bättre. Sen testade vi Semperdropparna. Då tyckte jag det blev bättre med gaserna i typ 2 dagar...sen ingen skillnad. Nu verkar han inte själv besväras av gaserna längre och vi har inte kört med dropparna på flera veckor nu.

Jag har oxå en Avent handpump, jag köpte den begagnad för en hundralapp, så ett tips är att kolla Blocket, Tradera osv. Eller så lånar du av Åsa! =)

Immunförsvaret TROR jag tyvärr främst gäller bebisen. KRYA PÅ DIG!

Och sist, men absolut INTE minst! Man blir INTE ett elakt troll om man säger ifrån! Man måste göra som man orkar och känner och vill! Stå på dig! HEJA DIG!
kram kram

http://familjenweber.blogg.se

 
Ingen bild

Petra

2 september 2010 22:41

Hej!!

Länge sen vi sågs men detta området är numera väldigt bekant!!
Milo har inte haft kolik eller magknip heller men behövde få ut lite gaser så köpte miniform som finns på apoteket, bra grejer det hjälpte lillgrabben mkt!

bröstpump, jag har använt mkt för att som du också menar kunna vara hemifrån då o då. Köpte en elektriskt pump från familjeapoteket på internet, kostar 800 kr, mendela mini, låter som bara den men fungerar toppen! Kunde aldrig med handpumparna. Låna pump kan man (I Växjö iaf) göra på bb, behövs ingen remiss, kostar ca 350 kr som start o sedan 10 kr per dygn.

Händernas klåda känner jag igen men hade det inte efter grav, lika bra att kolla upp det!

Imunnförsvar..ja lillkillen har inte varit sjuk men jag åkte på värsta influensan några veckor efter förlossningen så tror man är lite utsatt.

Lycka till, fler frågor blir det!! :)
Kram Petra

 
Cim

Cim

3 september 2010 10:03

Hej!
Jag använde miniform till Selma i början för tyckte hon var gasig och så men gjorde saken varken bättre eller sämre faktiskt. Mest jobbigt att ha i henne tio droppar vid varje amning. Blev bättre av sig själv.
Jag köpte en handpump från MAM på vårdapoteket (sjukhuset) för 500. Tar en stund att pumpa ut men använder den väldigt sporadiskt och min tanke är precis som du skriver så då funkar den toppen! (man får till två flaskor och så)
Vad gäller din handklåda tänkte jag på "höstblåsor" som det finns kallas. Har en kompis som hade det för ett tag sedan. Kliade också väldigt i händerna. Är nog värt att du kollar med de på vårdcentralen.
//Cim

http://www.cimandre.blogg.se

 
Ingen bild

emma

5 september 2010 21:51

Du kan hyra på bb. Iaf kan man det här i malmö. Du betalar en viss summa per dag du har den och får en faktura i efterhand.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Angelica - 30 december 2011 13:28

Nu är flytten så gott som klar och ni är välkomna att besöka mig på min nya adress som är Lelack.blogspot.com.   Jag hoppas att ni väljer att besöka mig på min nya adress, kika in på en kopp kaffe lite då och då;)   /Lela ...

Av Angelica - 24 december 2011 13:48


Vill bara önska alla en riktigt god jul:)       /Lela ...

Av Angelica - 19 december 2011 12:17

Det har varit dålig uppdatering på naglar de sista dagarna och det kommer fortsätta vara så ett tag framöver. Dels för att julhelgen närmar sig med stormsteg och tiden inte riktigt räcker till för allt man vill hinna med men den stora orsaken är att ...

Av Angelica - 18 december 2011 22:42

Denna helgen har vi gjort massor, letat julgran, klätt gran, plockat fram tomtar, bakat julgodis och pepparkakor samt julpysslat. I princip allt som har med julen att göra utom att slå in paket, det får bli senare i veckan.  Tänker att det inte är ...

Av Angelica - 16 december 2011 21:44


Är helt slut och snart är även denna dagen slut, skönt.   Till att börja med väckte William oss allihop (min syster sov här inatt) vid halv tre genom att skrika i 40 minuter. Stackarn hade över 40 graders feber och var allmänt vimsig och yr. Efte...

Senaste inläggen

Kategorier

Nagelbloggar

Bloggar

Sök i bloggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards